Du har säkerligen hört ordet nätverksförsäljning eller network marketing som det heter på engelska? Det har blivit väldigt populärt och idag kryllar det av chanser att träffa likasinnade på olika möten och konferenser, både i Sverige och i resten av världen. Men vad är det egentligen? Och kan vem som helst börja med det? Vi reder ut vad det betyder här!

Kallas också för pyramidspel

Nätverksförsäljning bygger på att man ska värva försäljare som både säljer företagets produkter och i sin tur värvar egna försäljare. Så låt oss säga att du vill börja med nätverksförsäljning. Chansen är stor att du får en förfrågan av någon som redan har ett eget team i företaget. Du får alltså gå med i dennes team, vilket brukar betyda att du får coachning och köpa in produkterna till ett rabatterat pris. Det är sedan din uppgift att sälja dessa produkter plus att försöka värva egna säljare. Är du duktig kan du också styra över ett eget team när tiden är mogen. Eftersom företagen ständigt rekryterar nya säljare liknas det vid en pyramid och kallas alltså pyramidspel. Det råder delade meningar om detta och det bästa är att läsa på och dela sig en egen uppfattning. Det är kanske inte en försäljningsmetod som passar alla.

Vilka är några av de kändaste företagen inom network marketing?

Några av de mest välkända företagen inom denna typ av försäljning är Tupperware och Herbalife. Tidigare var det vanligt att folk anordnade träffar i sina hem och visade upp produkterna. Nu säljer de flesta sina produkter online via sociala medier. Om du lyckas bygga ett stort Instagramkonto eller har många Facebookvänner har du redan många potentiella kunder. Sedan är det bara att våga nätverka och börja demonstrera de olika produkterna. En stor del är också att knyta till sig nya säljare.